WYPRAWA PO WIEDZĘ
Autorski program Przedszkoli „Bajkowe Królestwo” w Krakowie i w Bibicach
Struktura programu
Na przedszkolnym etapie kształcenia program podzielono na dwa moduły: nauczania przedszkolnego oraz zajęć dodatkowych (w zakresie literatury, multimediów, języków obcych, muzyki i tańca, malarstwa i grafiki, teatru, filmu i sztuk audiowizualnych, przyrody, sportu i turystyki). Dla każdego z tych obszarów przygotowano zadania i treści odpowiadające możliwościom emocjonalnym i percepcji dziecka w określonym przedziale wiekowym. Wspólnym ogniwem dla obydwu modułów jest TEMAT WIODĄCY, wokół którego osnuty jest szczegółowy harmonogram działań wychowawczych i edukacyjnych, realizowanych w ramach zajęć, imprez, warsztatów i wyjazdów przedszkolnych. Temat oraz szczegółowy plan pracy na dany rok szkolny określa Dyrektor Przedszkola, kierując się m.in. bieżącymi potrzebami i zainteresowaniami wychowanków oraz sugestiami Rodziców i nauczycieli.
Cele programu
Naczelną ideą programu Wyprawa po wiedzę jest umożliwienie dzieciom poznania otaczającej je rzeczywistości w jak najszerszym i możliwie wszechstronnym wymiarze. Zadaniem Przedszkola jest nie tylko wychowywanie, opieka, przekazywanie wiedzy i kształcenie umiejętności, ale także przystosowanie dziecka do swobodnego poruszania się we współczesnym świecie i efektywnego funkcjonowania w społeczeństwie. Aby zapewnić naszym wychowankom odpowiedni start w szkolne i młodzieńcze życie, stworzyliśmy program umożliwiający im poznanie i wnikliwą analizę różnorodnych procesów i zjawisk zachodzących w świecie, w ramach wielorakich dziedzin nauki i sztuki. Zależy nam na tym, aby dzieci zdobywały wiedzę o otaczającej je rzeczywistości poprzez doświadczenie, poznanie, uczestnictwo i rozumienie. Na każdym etapie kształcenia olbrzymią wagę przywiązujemy do kreowania twórczych postaw i rozwijania umiejętności abstrakcyjnego myślenia. Dlatego ważnym i stałym punktem rocznych planów pracy, konstruowanych w ramach programu Wyprawa po wiedzę są warsztaty artystyczne i wycieczki edukacyjne, zapewniające dziecku praktyczny kontakt z wieloma dziedzinami sztuki. Jak bowiem pisał Stanisław Lem:
„Nauka objaśnia świat, ale pogodzić z nim może jedynie sztuka”.
Zadania i sposoby realizacji
Szczegółowy harmonogram działań w ramach programu Wyprawa po wiedzę określony zostaje na początku każdego roku szkolnego i podany do wiadomości Rodziców podczas pierwszego zebrania (czyli w pierwszych dniach września). Roczny plan pracy konstruowany jest w oparciu o kilka stałych rodzajów zadań:
1. Zajęcia tematyczne w ramach programu dydaktycznego Przedszkola
Każdy nauczyciel prowadzący zajęcia w ramach obowiązkowego programu dydaktycznego Przedszkola (zgodnego z wymogami podstawy programowej wychowania przedszkolnego), przeznacza jedne zajęcia w miesiącu na realizację programu Wyprawa po wiedzę. Zajęcia prowadzone są w oparciu o temat wiodący, ustalony przez Dyrektora na dany rok szkolny. Treść zajęć odpowiada wymogom podstawy programowej nauczania przedszkolnego; formę i metody pracy określa nauczyciel. Konspekty zajęć autorskich prowadzący przygotowują w trybie semestralnym – Dyrektor Przedszkola otrzymuje zestaw konspektów na początku września i marca danego roku szkolnego.
2. Warsztaty tematyczne w ramach zajęć dodatkowych
Nauczyciele-specjaliści prowadzący zajęcia dodatkowe przeznaczają jedną lekcję w miesiącu na realizację tematu wiodącego w ramach programu Wyprawa po wiedzę. O doborze treści oraz formie i metodach pracy decydują prowadzący – mogą to być m.in. zajęcia w formie warsztatów praktycznych, zajęć plenerowych, gier zespołowych, wycieczek edukacyjnych i krajoznawczych, warsztatów dramowych, klubów i paneli dyskusyjnych, konsultacji indywidualnych, grupowych projektów badawczych, imprez kulturalnych i artystycznych itp. Nauczyciele przygotowują konspekty zajęć w trybie semestralnym – zestaw konspektów przedstawiają Dyrektorowi Przedszkola na początku września i marca danego roku szkolnego.
3. Imprezy przedszkolne
Szczegółowy harmonogram imprez przedszkolnych oraz wykaz osób odpowiedzialnych z ich organizację określa co roku Dyrektor Przedszkola, w porozumieniu z wice dyrektorem Przedszkola. Terminarz imprez ustalany jest w systemie rocznym i podawany do wiadomości Rodziców podczas wrześniowego zebrania z wychowawcami grup. Do stałych uroczystości przedszkolnych należą w szczególności:
– Konkursy związane z tematem wiodącym
– Kiermasz Świąteczny
– Szkolna Olimpiada Sportowa
– Przedszkolne zawody pływackie
– Koncert szkolny w wykonaniu wychowanków
– Dni Otwarte Przedszkola
– Piknik na zakończenie roku szkolnego
– Uroczyste zakończenie roku oddziałów zerowych
4. Imprezy okolicznościowe
Organizacją imprez okolicznościowych zajmują się przede wszystkim wychowawcy grup oraz wyznaczeni przez Dyrektora nauczyciele-specjaliści prowadzący zajęcia dodatkowe. Terminarz imprez ustalany jest w systemie rocznym i podawany do wiadomości Rodziców na początku każdego roku szkolnego. W strukturę uroczystości wplatane są treści związane z tematem wiodącym, określonym na dany rok szkolny w ramach programu Wyprawa po wiedzę. Stałe imprezy okolicznościowe to m.in.:
– Impreza Andrzejkowa
– Spotkanie ze św. Mikołajem
– Wigilia połączona z Koncertem Kolęd
– Jasełka Bożonarodzeniowe
– Dzień Babci i Dziadka
– Karnawałowy Bal Przebierańców
– Powitanie wiosny
– Śniadanie Wielkanocne
– Dzień Matki i Ojca
– Dzień Dziecka
5. Warsztaty edukacyjne
Tematyczne warsztaty edukacyjne są ściśle związane z rocznym planem pracy Przedszkola i tematem wiodącym programu Wyprawa po wiedzę. Organizowane są na terenie placówki i poza nią i planowane w wymiarze nie mniejszym niż dwa razy w roku szkolnym. Warsztaty składają się z dwóch części: teoretycznej (najczęściej w formie prezentacji multimedialnej) i praktycznej (polegającej na wykonaniu pracy plastycznej, tekstu literackiego, projektu, inscenizacji itp.).
6. Wycieczki edukacyjne i krajoznawcze
Harmonogram wycieczek ustalany jest w trybie rocznym i obejmuje cztery obszary edukacyjne:
– życie kulturalne Krakowa i Małopolski (teatr, kino, filharmonia, opera, wystawy malarstwa, rysunku i fotografii)
– naukę i umiejętności (muzea, zabytki, skanseny, fabryki, kopalnie, pracownie itp.)
– przyrodę i agroturystykę (ogród botaniczny i zoologiczny, gospodarstwa agroturystyczne, parki tematyczne, warsztaty plenerowe itp.)
– rozrywkę i rekreację (centrum zabaw dziecięcych, parki rozrywki, stoki narciarskie itp.)
7. Zielone Przedszkola
Każdego roku w w kwietniu organizujemy 3-dniowy wyjazd na Zielone Przedszkole (dwa noclegi). Tematyka wyjazdu jest ściśle związana z autorskim programem Przedszkola „Wyprawa po wiedzę” oraz planem pracy i tematem wiodącym określonym na dany rok szkolny.
Na miejsce pobytu najczęściej wybieramy tereny górskie (Rabka, Krynica, Węgierska Górka, Ochotnica, Murzasichle itp.). Program każdego wyjazdu obejmuje m.in.:
– zajęcia artystyczne (malowanie na szkle, warsztaty plastyczne, warsztaty aktorskie, zajęcia z rzeźby itp.)
– zajęcia i warsztaty tematyczne związane z planem pracy i tematem wiodącym
– zorganizowane zabawy plenerowe
– zwiedzanie okolicy (zabytki, atrakcje)
– ognisko z pieczeniem kiełbasek
– dyskotekę
W Zielonych Przedszkolach mogą uczestniczyć dzieci w każdym wieku (3-latki po konsultacji Rodziców z wychowawcą grupy). Do wiadomości Rodziców podany zostaje program wyjazdu, dane teleadresowe oraz wyprawka.
Sposoby informowania o realizacji programu
Dyrektor Przedszkola – za pośrednictwem wychowawców grup – przedstawia Rodzicom (we wrześniu każdego roku) harmonogram imprez, warsztatów i wycieczek przedszkolnych oraz – opcjonalnie – konspekty zajęć dydaktycznych związanych z programem Wyprawa po wiedzę. Podczas czerwcowego zebrania do wiadomości Rodziców podane zostaje z kolei sprawozdanie z realizacji rocznego planu pracy Przedszkola. Bieżące informacje na temat działań w ramach programu autorskiego publikowane są w gablotach i na tablicach ogłoszeń, w gazetkach ściennych oraz na stronie internetowej Przedszkola.